wdh

Tuchtzaak, liever niet!?

Datum dinsdag 13 november
Locatie WDH nascholingslocatie, Soest
Doelgroep Huisarts, Assistent, Praktijkondersteuner, Medische specialisten, triagisten, kwaliteitsmedewerkers HAP
Organisatie WDH Midden Nederland
Accreditatie 3 uur
Prijs 210.00
"Door openheid minder klachtbereidheid"
Tijd 17.00 - 21.00 uur incl. ontvangst met warme maaltijd.


Workshop 'Tuchtzaak, liever niet?!

Als er iets fout gaat, u mist een diagnose of stuurt een patiënt te laat door, volgt een moeilijk gesprek. Het is vooral moeilijk omdat het geen gewoon slechtnieuwsgesprek is: in dit geval maakt u zelf deel uit van het slechte nieuws en ervaart u emoties als schaamte, schuld en angst voor de gevolgen en maakt verdriet van uw patiënt/diens familie plaats voor boosheid en verontwaardiging gericht op u. Ook als u in de ogen van de patiënt of diens familie niet aan hun verwachtingen heeft voldaan is het steeds meer gangbaar dat zij formele stappen zetten. Vooral op gevolgen in de vorm van een klacht, claim of tuchtzaak zit u niet te wachten.. die gevolgen kunnen uitblijven mits u weet wat u mag en moet zeggen en dit op een empathische wijze brengt. Echter, empathie tonen in dergelijke situaties is makkelijker gezegd dan gedaan: door uw eigen emoties is het bijna niet op te brengen... Toch is het te leren. 

Tijdens de workshop krijgt u om te beginnen inzicht in de juridische implicaties. De docent gezondheidsrecht adviseert u wat u wel en beter niet kunt zeggen. Vervolgens demonstreren de trainers (non)verbale gesprekstechnieken met behulp van een trainingsacteur: hoe reageert u op uw patiënt of diens familie als u (in hun ogen) een fout hebt gemaakt. Zij laten u het belang van non-verbale communicatie ervaren, geven praktische handvatten: wat kunt u zeggen en wat niet en vooral hoe: welke houding is gepast, welke gezichtsuitdrukking en hoe gebruikt u uw stem. Als dit gesprek goed gaat is er kans op vergeving door de patiënt en/of diens familie en bij vergeving is de kans op formele stappen richting de arts, aanzienlijk kleiner.
Elke deelnemer krijgt na afloop van de workshop een informatiefolder uitgereikt dat KNMG in samenwerking met Training in Praktijk heeft opgesteld, waarin de do’s en don’ts worden uiteengezet.

In het programma besteden we aandacht aan:
  • Voorlichting over de juridische implicaties van en ontwikkelingen rondom (openheid omtrent) medische incidenten;
  • Voorlichting over de impact van medisch incidenten (‘second victimness’) en het hoe en waarom van open en empathisch communiceren;
  • Demonstratie van open en empathisch communiceren, waarbij een trainer en een trainingsacteur verschillende manieren van communiceren laten zien, waarmee ze verhelderen dat ogenschijnlijk kleine nuanceverschillen in (non-)verbaal gedrag grote gevolgen kunnen hebben voor het effect van de boodschap. Ook laten zij u zelf de verschillen ervaren.
WAT LEERT U?
  • De juridische context van een medisch incident, waaronder de Wkkgz, het beleid van IGZ en tuchtzaken gerelateerd aan het al dan niet betrachten van openheid.
  • De kenmerken van second victimness: de sociaal-emotionele impact van een calamiteit of incident.
  • Inzicht en ervaren van het belang van een effectief incidentgesprek (open disclosure).
COMPETENTIES
Professionaliteit & kwaliteit
Maatschappelijk handelen
Communicatie

DATA

Dinsdag 13 november 2018.

TIJD
Van 17.00 tot 17.30 uur   Ontvangst met warme maaltijd.
Van 17.30 tot 21.00 uur   Programma.

LOCATIE

WDH-nascholingslocatie, Dalplein 61, 3762 BN in Soest. Routebeschrijving

KOSTEN
WDH-lid € 210,00
Niet WDH-lid € 262,50
Word nu lid en ontvang direct 20% korting op deze nascholing. Lid worden

ACCREDITATIE
Er wordt voor 3 uur accreditatie aangevraagd.

DOCENT/CUMMUNICATIETRAINER/TRAININGSACTEUR 
mr. Eva Deen, docent gezondheidsrecht & lid tuchtcollege;
mr. Catherine Poorthuis, communicatietrainer & jurist Training in Praktijk;
Eline Hoebe, trainingsacteur Training in Praktijk.


ANNULERINGSREGELING
Annuleren is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot een week voor de aanvangsdatum van de nascholing. Wij berekenen u dan € 35,- administratiekosten. Bij latere annulering brengen wij de volledige kosten in rekening. Natuurlijk kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, laten vervangen door een collega.

INLICHTINGEN
Voor inlichtingen kunt u zich wenden tot het WDH-buro (Mariëlle Brons), telefoon 035-5880007, e-mail m.brons@wdhmn.nl

Wijzigingen voorbehouden.